2018-09-18 09:06Press release

Swiss Clinic inleder samarbete med tysk nätgigant inom skönhet

Swiss ClinicSwiss Clinic

Det nätbaserade skönhetsmärket Swiss Clinic inleder nu ett exklusivt samarbete med Flaconi, en av Tysklands största e-handlare inom skönhet. Detta är ett steg i att bredda kanalstrategin och rikta in sig på fler marknader.

Sedan starten 2012 har Swiss Clinic expanderat verksamheten till 10 länder. Varumärkets handel har länge skett exklusivt på nätet, vilket lett till möjligheten att använda datadrivna insikter för produktutveckling och en skräddarsydd kundupplevelse som bidragit till återkommande kunder. Just kundinteraktion är viktig för utvecklingen av Swiss Clinics produkter, ett exempel är en anti-age behandling för händer, som togs fram genom ett samarbete med kunderna.

Parallellt med en egen e-handel har Swiss Clinic inlett samarbete med Amazon Luxury Department som kompletterande försäljningskanal i Storbritannien, Tyskland och Frankrike för att nå ut till en bredare målgrupp.

Tyskland först ut i ny offensiv e-handelssatsning
Swiss Clinics strategi är att bygga en trogen skara kunder via egna försäljningskanaler, sociala medier och influencers för att på så sätt få kännedom om målgruppen och samtidigt bygga ett starkt varumärke.

I takt med att produkterna blivit mer utvecklade har Swiss Clinic expanderat till ytterligare försäljningskanaler, dels genom fysisk butik i samarbete med Åhléns i Sverige och dels via Amazon på utvalda marknader. För vidare tillväxt har Swiss Clinic även signat ett avtal med Flaconi.se - en av Tysklands största e-handlare inom skönhet. Överenskommelsen är en del i en ny offensiv strategi att hitta strategiska partners och återförsäljare på flera marknader.

Samarbetsavtalet med Flaconi är en fortsatt satsning att sälja Swiss Clinic’s produkter på externa e-handelsplattformar. Flaconi ägs av Europas största mediakoncern ProSieben och omsätter över 1 miljard SEK. Varje månad skickar bolaget ut 4,5 miljoner nyhetsbrev och 120 000 paket.

– För oss är det viktigt att bygga ett starkt premiumvarumärke på varje marknad vi går in i. Detta har vi nu gjort i Tyskland och provar att bredda vår kanalstrategi genom att sälja via externa e-handlare. Vi ser mycket fram emot samarbetet med Flaconi och tror att det kommer leda till nya kunder och ökat försäljning, säger Linda Hellqvist, CMO för Swiss Clinic.

För vidare information, kontakta:
Sebastian Gordon, CEO Swiss Clinic, sebastian@swissclinic.com: 0708-30 99 00
Linda Hellqvist, CMO Swiss Clinic, linda.hellqvist@swissclinic.com, +46 708 888 778

Om Swiss Clinic:
Swiss Clinic är Europas ledande utvecklare och distributör av professionella och funktionella hemmabehandlingar. Visionen är att göra skönhetsbehandlingar tillgängligt för alla. Bolagets huvudkontor är placerat i Stockholm medan R&D och utveckling sker i Zürich.

Beauty company Swiss Clinic develops home beauty treatments which give both measurable and lasting effects. Since the very beginning, the aim has always been to provide high-tech clinical treatments for home use, but also to find new methods of treating skin problems that are considered unsolvable. Swiss Clinic has helped thousands of men and women to get rid of everything form acne scars to pigmentation and stretch marks. The company was founded in Sweden 2012. Today Swiss Clinic operates in nine countries with demand constantly increasing. The company´s in-house development team in Zürich plus the quality production facilities in Switzerland, Sweden and Italy are just some of the key factors on its success.

Sebastian Gordon
Sebastian Gordon